Oracle Apex 24.1

اوراکل اپکس ۲۴.۱ - دستیار هوش مصنوعی

اوراکل پلتفرم توسعه اپلیکیشن کم‌کد مدیریت‌شده خود، Application Express یا APEX را با یک دستیار برنامه‌نویسی مبتنی بر هوش مصنوعی مولد به‌روزرسانی کرده است. دستیار APEX AI در نسخه Oracle APEX 24.1 معرفی شده. APEX از طریق هر یک از سرویس‌های دیتابیس اوراکل، در زیرساخت‌های محلی و ابری شرکت قابل استفاده است. دستیار APEX AI می‌تواند از طریق ورودی‌های زبان طبیعی کد SQL تولید کند، کد موجود را توضیح دهد و پیشنهادات رفع اشکال را ارائه دهد که می‌توانند در اپلیکیشن ادغام شوند. توسعه‌دهندگان می‌توانند هنگام ساخت صفحات یک اپلیکیشن در پنجره طراحی صفحه، به دستیار APEX AI دسترسی داشته باشند. صفحات در APEX رابط‌های کاربری مختلفی هستند که کاربر نهایی هنگام استفاده از اپلیکیشن با آنها تعامل دارد.دستیار هوش مصنوعی قادر به درک زبان فارسی میباشد و از زبان فارسی پشتیبانی میکند.

در مقابل روش دستی نوشتن یا وارد کردن کد SQL هنگام ویرایش صفحات یک اپلیکیشن، توسعه‌دهندگان می‌توانند از دستیار APEX AI برای کمک به نوشتن کد SQL برای تنظیم نمایش یا ویرایش هر بخش یا منطقه از صفحه استفاده کنند. توسعه‌دهنده دستیار AI را با یک رابط زبان طبیعی باز می‌کند و نوع پرسش داده‌ای که فیلد خاص اپلیکیشن نیاز دارد را وارد می‌کند، مایک هیچوا، معاون ارشد توسعه نرم‌افزار در اوراکل گفت. کد تولید می‌شود و با یک کلیک می‌تواند در صفحه قرار گیرد.

توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند از دستیار بخواهند کد SQL را توضیح دهد، مانند تفاوت بین یک join و یک left outer join، هیچوا گفت. دستیار همچنین از طریق زیرمنوی SQL Workshop در داخل APEX قابل دسترسی است. این منو، به گفته هیچوا، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا کوئری‌های SQL را تکرار و بهینه کنند. دستیار می‌تواند به توسعه‌دهنده کمک کند تا خطاهای کد SQL را شناسایی کند و همچنین مراحل بعدی مورد نیاز برای رفع کد را توضیح دهد، معاون ارشد گفت.

تولید نقشه‌های اپلیکیشن با AI دستیار هوش مصنوعی مولد در APEX می‌تواند برای طراحی یک نقشه کامل از یک اپلیکیشن، ویرایش آن برای افزودن ویژگی‌های جدید و در نهایت انتشار اپلیکیشن از طریق یک رابط زبان طبیعی استفاده شود. توسعه‌دهندگان باید هدف اپلیکیشن را به زبان طبیعی توضیح دهند، از جمله صفحات مورد نظر همراه با هر ویژگی دیگر، پس از آن دستیار AI مجموعه‌ای از صفحات و گزینه‌ها را پیشنهاد می‌دهد که با ورودی‌ها مطابقت دارد، هیچوا گفت. دستیار AI همچنین می‌تواند برای افزودن صفحات جدید، ویرایش صفحات موجود یا افزودن ویژگی‌های امنیتی به اپلیکیشن استفاده شود، شرکت گفت.

APEX به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از بین چندین مدل زبان بزرگ (LLMs) در یک اپلیکیشن انتخاب کنند، اوراکل گفت. توسعه‌دهندگان می‌توانند انتخاب کنند که کدام LLM را هنگام ویرایش صفحات استفاده کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند LLM را با به‌روزرسانی تنظیمات LLM اپلیکیشن به‌روزرسانی کنند، و هر جزء اپلیکیشن که به تعریف این نام ارجاع می‌دهد از LLM جدید استفاده خواهد کرد، هیچوا توضیح داد. هیچوا اشاره کرد که هر LLM دارای قیمت‌های مختلفی است و شرکت‌ها به تناسب هزینه می‌شوند. خود APEX با هر یک از سرویس‌های دیتابیس اوراکل رایگان است. برخی از LLM‌های موجود شامل GPT-4o و خانواده مدل‌های Cohere هستند.

علاوه بر ایجاد نقشه‌ای برای یک اپلیکیشن، APEX به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد یک رابط زبان طبیعی، که توسط هوش مصنوعی مولد قدرت گرفته، به اپلیکیشن خود اضافه کنند. نسخه جدید APEX با دستیار AI و ویژگی‌های دیگر به طور عمومی در دسترس است.

Oracle APEX و رقبا Oracle APEX در فضای پلتفرم کم‌کد با رقبایی مانند Mendix، Appian، Salesforce، Microsoft و Creatio رقابت می‌کند که همگی قابلیت‌های ساخت اپلیکیشن با هوش مصنوعی مولد را اضافه کرده‌اند. اما پلتفرم Oracle به‌طور قابل بحثی رقیب مستقیم پیشنهادات دیگر فروشندگان نیست. اوراکل نمی‌خواهد پلتفرم APEX خود را به عنوان یک محیط توسعه کم‌کد عمومی برای هر و همه موارد استفاده معرفی کند، بردلی شیمین، تحلیلگر ارشد در Omdia گفت. بلکه، اوراکل قصد دارد APEX را به عنوان بهترین انتخاب برای شرکت‌هایی که به دنبال ساخت اپلیکیشن‌های کم‌کد بر روی داده‌های موجود در یکی از پلتفرم‌های دیتابیس گسترده اوراکل هستند، معرفی کند – چیزی که شرکت از زمان معرفی APEX در سال 2004 بر روی آن کار کرده است، شیمین اضافه کرد.

پلتفرم‌های اپلیکیشن کم‌کد سازمانی، به گفته Omdia، انتظار می‌رود تا سال 2026 از 18 میلیارد دلار فراتر بروند. شیمین همچنین اشاره کرد که APEX در زمینه‌هایی مانند اتصال به منابع داده و خدمات LCAP چند ابری مدیریت‌شده عقب است. با این حال، هیچوا از اوراکل گفت که خدمات LCAP چند ابری مدیریت‌شده در آینده نزدیک برنامه‌ریزی شده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند APEX را در Azure اجرا کنند اما به‌طور کامل مدیریت‌شده نیست، معاون اضافه کرد. پل نشاواتی، رهبر عملی و تحلیلگر اصلی گروه Futurum، اشاره کرد که APEX در حال حاضر از طیف گسترده‌ای از اتصالات داده و قابلیت‌های یکپارچه‌سازی پشتیبانی می‌کند، که به آن اجازه می‌دهد با منابع داده خارجی مختلف فراتر از دیتابیس‌های اوراکل تعامل داشته باشد.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *